Deel deze interventie:
Delen:
Deel deze interventie:
Delen:
Onderzoeker(s):
Swipe tabbladen
Met subsidie van Stichting Achmea Gezondheidszorg (SAG)
Vervloet M, van Dijk L, de Bakker DH, Souverein PC, Santen-Reestman J, van Vlijmen B, van Aarle MC, van der Hoek LS, Bouvy ML. Short- and long-term effects of real-time medication monitoring with short message service (SMS) reminders for missed doses on the refill adherence of people with Type 2 diabetes: evidence from a randomized controlled trial. Diabet Med. 2014 Jul;31(7):821-8. doi: 10.1111/dme.12439. Epub 2014 Apr 11.
Vervloet M, van Dijk L, Santen-Reestman J, van Vlijmen B, van Wingerden P, Bouvy ML, de Bakker DH. SMS reminders improve adherence to oral medication in type 2 diabetes patients who are real time electronically monitored. Int J Med Inform. 2012 Sep;81(9):594-604. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2012.05.005. Epub 2012 May 30.
Vervloet M, van Dijk L, Santen-Reestman J, van Vlijmen B, Bouvy ML, de Bakker DH. Improving medication adherence in diabetes type 2 patients through Real Time Medication Monitoring: a randomised controlled trial to evaluate the effect of monitoring patients’ medication use combined with short message service (SMS) reminders. BMC Health Serv Res. 2011 Jan 10;11:5. doi: 10.1186/1472-6963-11-5.
Real Time Medication Montoring met SMS herinneringen op maat
Nulde lijn (bijv. mantelzorgers)
Tweede/derde lijn:
,
Aandoening(en):
Diabetes type 2
Geneesmiddel(en):
Orale diabetesmedicatie (ATC: A10B)
Toedieningsvorm(en):
Tabletten (oraal)
Type medicatie (preventief, symptomatisch, …):
Chronische medicatie
, namelijk:
De interventie bestaat uit 3 onderdelen, waarvan de eerste twee de kernelementen zijn:
(1) Real Time Medication Monitoring (RTMM) medicijndoosje waarmee in real-time medicatie inname momenten (openingen van het doosje) geregistreerd worden op een centrale server;
(2) SMS die verstuurd wordt als de patiënt dreigt zijn medicatie vergeten in te nemen;
(3) website waarop het innameoverzicht te zien is per maand na inloggen (toegankelijk voor zowel de patiënt als de zorgverlener (na toestemming van patiënt))
Gedurende 6 maanden gebruikten patiënten het RTMM-medicijndoosje en ontvingen zij SMS herinneringen voor vergeten inname momenten.
Zorgverlener:
Patiënt:
Andere betrokkenen:
Financieel (euro’s per patiënt /jaar):
Arbeid (uren per patiënt/jaar):
Materialen:
Geen materialen beschikbaar
Waar (setting):
Bij wie (patiëntengroep):
Door wie (contactgegevens):
Waarom niet:
Patiënten waren over het algemeen enthousiast over de studie, en zagen de meerwaarde ervan in, wat ook bleek uit het feit dat veel patiënten de 6 maanden volmaakten. Er waren weinig technische problemen.
De werving van patiënten lag in handen van de apotheek. Ondanks het grote aantal apotheken verliep de werving moeilijk. Er waren grote verschillen tussen apotheken in enthousiasme en moeite die men deed om patiënten te werven. We zagen dat in apotheken waarvan de apothekersassistent enthousiast was en zelf ook de meerwaarde inzag van de interventie, er beduidend meer patiënten geïncludeerd werden. Dus hoe de interventie wordt aangeboden (uitstraling van de zorgverlener), is een belangrijk aspect.
Start inclusie:
Eind inclusie:
Einde follow-up:
Gemiddelde leeftijd:
Geslacht:
Opleidingsniveau:
Etniciteit:
Comorbiditeit:
Andere kenmerken:
Inclusie:
Exclusie:
Interventiegroep 1 (RTMM-medicijndoosje incl. SMS herinneringen): 56 patiënten
Interventiegroep 2 (alleen monitoring met RTMM medicijndoosje): 48 patiënten
Controlegroep: 57 patiënten
Total: 161 patiënten
Verschillen tussen de groepen:
Beschrijving controlegroep:
De mensen in de controlegroep ontvingen de orale diabetesmedicatie van de apotheek, wanneer zij deze in de apotheek kwamen ophalen.
De mensen in de controlegroep ontvingen de orale diabetesmedicatie van de apotheek, wanneer zij deze in de apotheek kwamen ophalen.
Aantal:
Aantal: interventiegroep 1: 11 patiënten; interventiegroep 2: 14 patiënten
Verklaring:
Mogelijke verklaring: 4 personen in interventiegroep 1 gaven en reden op: onregelmatig werkrooster, slechte mobiele verbinding (bij grens NL-DE), gestopt met orale therapie, verloor interesse. 3 personen in interventiegroep 2 gaven en reden op: vertrek naar het buitenland (emigreren), medicijndoosje te onhandig.
Met behulp van apotheekdata: refill adherence, continu gemeten via de medication possession ratio (MPR)
Met behulp van elektronisch monitoren:
– percentage gemiste doseringen,
– percentage innames binnen bepaalde tijdsperiodes (gestandaardiseerde windows van 1, 2, 3 of 4 uur rond het innamemoment)
– aantal dagen zonder inname
Na 1 jaar was de therapietrouw (refill adherence) in de SMS groep (interventiegroep 1) significant hoger dan in de controlegroep (79.5% versus 64.5%; p<.001), en significant verbeterd ten opzichte van baseline (+16.3%; p<.001). Gemiddelde therapietrouw in de non-SMS groep (interventiegroep 2) bereikte 73.1% (+7.3%; p<.05), wat niet significant verschilde ten opzichte van de controlegroep (p=.06). Na 2 jaar hield de verbeterde therapietrouw aan in de SMS groep en bleef significant hoger dan de controlegroep (80.4% versus 68.4%; p<.01), in tegenstelling tot de non-SMS groep wiens therapietrouwniveau weer terug zakte naar baseline niveau (65.5%).
:
:
Aantal:
Aantal: interventiegroep 1: 11 patiënten; interventiegroep 2: 14 patiënten
Verklaring:
Mogelijke verklaring: 4 personen in interventiegroep 1 gaven en reden op: onregelmatig werkrooster, slechte mobiele verbinding (bij grens NL-DE), gestopt met orale therapie, verloor interesse. 3 personen in interventiegroep 2 gaven en reden op: vertrek naar het buitenland (emigreren), medicijndoosje te onhandig.
Hoe:
Namelijk: