Deel deze interventie:

Delen:

CATI interventie programma

Deel deze interventie:

Delen:

Onderzoeker(s):

Danielle van der Laan

Swipe tabbladen

Contactgegevens en meer informatie

Vanuit welke organisatie(s) is de interventie opgezet?
Amsterdam UMC – locatie VUmc
Type organisatie:
Universitair Medisch Centrum
Contactperso(o)n(en):
Danielle van der Laan
Telefoonnummer:
E-mailadres:
d.vanderlaan@amsterdamumc.nl
Hoe was de ontwikkeling van de interventie gefinancierd?

KNMP

Zijn één (of meer) wetenschappelijke publicatie(s) beschikbaar?
Ja
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28103948
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30319409
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31093942

Beschrijving van de interventie

Wat is de naam van de interventie?

CATI interventie programma

In welke setting is de interventie getest?

Nulde lijn (bijv. mantelzorgers)

Eerste lijn
Openbare apotheek - aantal: 20

Tweede/derde lijn:

Op wie richt de interventie zich (doelgroep)?
Patiënten

Bij welke deelnemers is de interventie getest?

Aandoening(en):

Patiënten met en hoge bloeddruk met het gebruik van bloeddrukverlagende medicijnen

Geneesmiddel(en):

bloeddrukverlagende medicijnen (C02, C03, C07, C08)

Toedieningsvorm(en):

tabletten

Type medicatie (preventief, symptomatisch, …):

preventief en symptomatisch

Op welke fase(s) van het geneesmiddelgebruik richt de interventie zich?
Het gebruiken van de medicatie zoals is overeengekomen met de arts
Wie biedt de interventie aan de doelgroep aan (wie voert de interventie uit)?
Anders

, namelijk: 

Apotheker
Korte beschrijving van de interventie

Het CATI interventieprogramma bestaat uit twee gesprekken waarin de apotheker samen met de patiënt de barrières die therapietrouw in de weg staan in kaart brengt en waarin in samenspraak met de patiënt informatie en advies wordt gegeven hoe daarmee om te gaan om zo tot een verbetering van de therapietrouw te komen. Bij deze gehele interventie wordt gebruik gemaakt van verschillende interventiematerialen (Quick Barrier Scan & Tailored Intervention Guide).

Hoe vaak en hoe lang wordt de interventie gegeven (intensiteit en doorlooptijd)?

2 gesprekken met ongeveer 3 maanden ertussen

Benodigdheden voor implementatie

Middelen
Is training nodig om de interventie te kunnen aanbieden/uitvoeren?
Ja
Wat is de tijdsbesteding voor de zorgverleners, patiënten of andere betrokken bij de interventie?

Zorgverlener:

1e gesprek duurt ongeveer 30-45 min, 2e gesprek ongeveer 15-30 minuten, daarnaast logistieke tijd voor het inplannen van de gesprekken en eventueel 15 minuten voorbereidingstijd voor de gesprekken.

Patiënt:

1e gesprek ongeveer 30-45 minuten, 2e gesprek ongeveer 15-30 minuten.

Andere betrokkenen:

Apothekersassistent zou de apotheker kunnen ondersteunen bij de logistieke werkzaamheden.
Welke extra middelen zijn nodig bij het inzetten van de interventie?

Financieel (euro’s per patiënt /jaar):

niet bekend

Arbeid (uren per patiënt/jaar):

niet bekend

Materialen:

Interventiematerialen (2 documenten)
Wordt de interventie vergoed?
Nee
Welke (informatie)materialen zijn er over de interventie te verkrijgen?
Ander materiaal

Geen materialen beschikbaar

  • Website voor meer materialen:
  • Handleiding voor inzetten interventie:
  • Informatiefolder voor patiënten en/of zorgverleners:
  • Algoritmen/software, bijv. om deelnemers te selecteren
  • Andere materialen, namelijk:
Speciaal ontwikkeld voor de interventie, op dit moment niet vrij verkrijgbaar.
Benodigde aanpassingen interventie of huidige zorg
Is de interventie reeds gebruikt buiten de onderzoeksomgeving?
Nee

Waar (setting):

Bij wie (patiëntengroep):

Door wie (contactgegevens):

Waarom niet:

Geen vervolg op onderzoek gekomen tot op heden.
Sluit de interventie aan op de reguliere zorg (inpasbaarheid in dagelijkse praktijk)?
Ja, deels
Training, maar ook extra tijd beschikbaar maken voor deze interventie.
Geleerde lessen / tips van de interventie ontwikkelaar
Wat verliep in de uitvoering boven/naar verwachting goed?

Er is een procesevaluatie uitgevoerd, hier kwamen de volgende positieve punten naar voren:

  • De uitvoering van de interventie grotendeels volgens protocol verlopen
  • De training was als positief ervaren door zorgverleners.
  • De interventie zelf, met name de gestructureerde gespreksmaterialen, werden door zorgverleners als makkelijk te gebruiken ervaren.
Wat kan een volgende keer beter worden gedaan?

Er is een procesevaluatie uitgevoerd, hier kwamen de volgende verbeterpunten naar voren

  • De selectie van patiënten kan worden verbeterd, bijvoorbeeld door alleen therapieontrouwe patiënten te selecteren.
  • Een groot aantal patiënten reageerde niet of wilden niet meedoen, waardoor selectie bias niet uit te sluiten is. In het vervolg zou een andere wervingsstrategie kunnen worden toegepast dan per brief (bijv. telefonisch).
  • Voor 1/3 van de deelnemers is aan het einde van het consult geen samenvatting geprint en meegegeven.

Onderzoek naar effectiviteit van de interventie

Design
Wat was het ontwerp van het onderzoek?
Randomized controlled trial
Wanneer was de studieperiode?

Start inclusie:

03/01/2016

Eind inclusie:

05/12/2024

Einde follow-up:

03/01/2017
Populatie
Achtergrondkenmerken

Gemiddelde leeftijd:

Geslacht:

Opleidingsniveau:

Etniciteit:

Comorbiditeit:

Andere kenmerken:

Wat zijn gehanteerde in-/exclusiecriteria bij het selecteren van deelnemers voor de interventie?

Inclusie:

Patienten tussen de 45 en 75 jaar die antihypertensiva gebruiken (waaronder beta-blockers, calcium antagonists, diuretics, angiotensin converting enzyme (ACE) inhibitors, and angiotensin II-receptor antagonists) voor minimaal 12 maanden die via vragenlijst hebben aangegeven gediagnostiseerd te zijn met hypertensie. Patienten werden geïncludeerd wanneer ze therapieontrouw waren op zowel aflevergegevens van de apotheek (PDC < 80%) en op basis van de MARS vragenlijst (MARS-5 < 25).

Exclusie:

Patiënten die niet goed Nederlands spraken of patiënten die gebruik maken van hulpmiddelen voor adequaat medicatiegebruik verstrekt door de apotheek (bijv. herhaalservice of baxterrollen) werden geëxcludeerd.
Bij hoeveel deelnemers is de interventie uitgetest (zowel interventie als controle groep)?

Totaal: 170

Hoeveel interventiegroepen zijn er in de studie?
1
Hoeveel deelnemers zijn er uitgevallen en waardoor kwam dit (drop-out)?

Aantal:

34

Verklaring:

Vaak logistieke problemen en tijdgebrek in de apotheek om gesprekken te voeren

Uitkomsten
Welke effectmaten zijn bekeken?
Therapietrouw als primaire uitkomstmaat, Klinische uitkomstmaten, Door patiënten gerapporteerde maten (PROM’s, QoL), Economische uitkomstmaat
  • Therapietrouw als primaire uitkomstmaat
  • Therapietrouw als secundaire uitkomstmaat
Bloeddrukmeting
Beliefs about Medicines (BMQ), Quality of Life (SF-12), Illness perceptions (IPQ-9)
Kosteneffectiviteit, kostenutiliteit (QALYs)
Welke methode is gebruikt om therapietrouw te meten?
Vragenlijsten
  • Log-/dagboeken
  • Vragenlijsten:
MARS-5 vragenlijst
  • Overgebleven capsules/tabletten tellen (“pill count”)
  • Afleverdata apotheek
  • Voorschrijfdata arts
  • Declaratiegegevens zorgverzekeraar
  • Elektronisch monitoren (bijv. MEMS)
  • Biomarkers (bloed, urine)
  • Anders:
Hoe is therapietrouw geoperationaliseerd?

MARS-5, zelf-gerapporteerde therapietrouw, afkapwaarde <25 = ontrouw. In sensitiviteitsanalyses ook gekeken naar <23=ontrouw. En de MARS-5 werd zowel continue als dichotoom gemeten. (bij inclusie werd ook gekeken naar PDC, patiënten moesten ontrouw scoren op apotheekaflevergegevens, PDC<80%, via SFK webrapportages).

Welk effect op therapietrouw is gevonden per interventiegroep versus de controlegroep?

Er is geen significant effect gevonden op zelf gerapporteerde therapietrouw, quality of life, illness perceptions of bloeddruk voor de interventiegroep ten opzichte van de controlegroep in dit project. Wel is er een significant verschil tussen de interventiegroep en de controlegroep op de perceptie van noodzaak van medicatie (sub-schaal BMQ questionnaire). Ook bleek bij sub analyses dat voor patiënten die 3 of meer barrières voor therapietrouw hadden (geïdentificeerd tijdens project op basis van de ‘Quick Barrier Scan’), dat de interventie wel effectief was in het verbeteren van de therapietrouw.

Was de interventie effectief in het verbeteren van relevante klinische uitkomsten?
Nee

:

Was de interventie kosteneffectief t.o.v. standaard zorg?
Nee

:

Hoeveel deelnemers zijn er uitgevallen en waardoor kwam dit (drop-out)?

Aantal:

34

Verklaring:

Vaak logistieke problemen en tijdgebrek in de apotheek om gesprekken te voeren

Input van stakeholders
Heeft er achteraf een procesevaluatie met de deelnemers plaatsgevonden en wat waren de belangrijkste uitkomsten?
Ja, met zorgverleners

Hoe:

Via individuele interviews

Gerelateerde interventies

ADAPT: ADolescent Adherence Patient Tool

05/12/2024

Ontwikkelaar(s):

dr. Ellen Koster

Adherence Improving self-Management Strategy (AIMS)

05/12/2024

Ontwikkelaar(s):

Marijn de Bruin